ISPARTA UYGULAMALI BİLİMLER ÜNİVERSİTESİ

ATIK YÖNETİMİ YÖNERGESİ

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

Amaç

Madde 1. (1) Bu Yönergenin amacı, Isparta Uygulamalı Bilimler Üniversitesi (ISUBÜ) atık yönetim sisteminin kurulması, atıkların üretiminden bertarafına kadar insan ve çevre sağlığına zarar vermeyecek şekilde ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak yönetilmesi ile atık yönetimi uygulamalarına ilişkin diğer hususları düzenlemektir.

Kapsam

Madde 2. (1) Bu yönerge, ISUBÜ'ye bağlı tüm birimlerde ve yetki alanı içinde eğitim, öğretim, araştırma, üretim ve hizmet faaliyetleri sonucu meydana gelen her türlü tehlikeli ve tehlikesiz atıkların üretiminden bertarafına kadar tüm süreçlere ilişkin hukuki, idari ve teknik esasları, bu esaslar doğrultusunda politika ve program oluşturulmasına yönelik ilkeleri, düzenlemeleri ve bunların uygulanmasına yönelik çalışmaları kapsar.

Dayanak

Madde 3. (1) Bu yönerge, 2872 sayılı Çevre Kanunu ve bu kanuna dayalı olarak, 02.04.2015 tarih ve 29314 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren “Atık Yönetimi Yönetmeliği”, 27.04.2017 tarih ve 30283 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren “Ambalaj Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği”, 22.05.2012 tarih ve 28300 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren “Atık Elektrikli ve Elektronik Eşyaların Kontrolü Yönetmeliği”, 31.08.2014 tarih ve 25569 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren “Atık Pil ve Akümülatörlerin Kontrolü Yönetmeliği”, 30.07.2008 tarih ve 26952 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren “Atık Yağların Kontrolü Yönetmeliği”, 19.04.2005 tarih ve 25791 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren “Bitkisel Atık Yağların Kontrolü Yönetmeliği”, 25.11.2006 tarih ve 26357 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren “Ömrünü Tamamlamış Lastiklerin Kontrolü Yönetmeliği”, 25.01.2017 tarih ve 29959 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren “Tıbbi Atıkların Kontrolü Yönetmeliği”, 18.03.2004 tarih ve 25406 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren “Hafriyat Toprağı, İnşaat Ve Yıkıntı Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği” hükümlerine dayanılarak çıkartılmıştır.

Tanımlar

Madde 4. (1) Bu yönergede adı geçen;

a. Atık: Eğitim-öğretim/üretim, hizmet birimlerinde ve araştırma laboratuvarlarında oluşan tehlikeli ve tehlikesiz atıkları,

b. Atık yönetimi: Atığın oluşumunun önlenmesi, kaynağında azaltılması, yeniden kullanılması, özelliğine ve türüne göre ayrılması, biriktirilmesi, toplanması, geçici depolanması, taşınması, ara depolanması, geri dönüşümü, kompostlaştırılması ve enerji geri kazanımı dâhil geri kazanılması, bertarafı, bertaraf işlemleri sonrası izlenmesi, kontrolü ve denetimi faaliyetlerini,

c. Atık Yönetimi Danışma Kurulu: Üniversitenin atık yönetiminin yürütülmesi sırasında karşılaşılan sorunların çözümü için oluşturulan kurulu,

ç. Bakanlık: T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nı,

d. Birim: Üniversitenin; Fakülteleri, Enstitüleri, Yüksekokulları, Meslek Yüksekokulları, Uygulama ve Araştırma Merkezleri, Araştırma ve Uygulama Hastanesi, Diş Hekimliği Hastanesi ve diğer akademik/idari birimlerini,

e. Birim Atık Sorumlusu: Birimin idari en üst yöneticisini,

f. Birim atık komisyonu: Birimler bünyesindeki hususi oluşturulmuş olan komisyonu,

g. Rektör: Isparta Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Rektörü’nü,

ğ. Üniversite: Isparta Uygulamalı Bilimler Üniversitesi'ni

h. Başkanlık: Üniversitenin İdari ve Mali İşler Daire Başkanlığını, ifade etmektedir.

Birim Komisyonları: Madde 4 (k) bendinde belirtilen birim komisyonu Akademik birimlerde Dekan/Müdür, Yardımcısı, Fakülte, Enstitü, YO ve MYO Sekreteri, varsa şef ve birim yöneticisinin uygun göreceği idari veya akademik personel, İdari Birimlerde ise birim en üst yöneticisi (varsa şube Müdürü ve/veya Şef) olmak üzere; belirleyeceği iki kişiden oluşur. Birim Komisyonları Akademik birimlerde beş, idari birimlerde ise üç kişiden oluşur.

Birim Komisyon Başkanı: Birim Komisyonlarının en üst yöneticileridir. Akademik birimlerde Dekan/Müdür, İdari birimlerde Daire Başkanı ve diğer yöneticiler.

İKİNCİ BÖLÜM

Genel Esaslar, Yönetim Birimleri, Görev ve Yükümlülükler

Genel Esaslar

Madde 5. (1) Üniversite sorumluluk ve yetki alanları içinde oluşan atıklar, aşağıdaki ilkeler doğrultusunda yönetilir.

a. Atık üretiminin, zorunlu olmadıkça, oluşmasının önlenmesi esastır.

b. Atıkların doğrudan veya dolaylı olarak alıcı ortama verilmesinin önlenmesi, insan sağlığına ve çevreye zarar vermeden kaynağında ayrı toplanması, üniversite içinde güvenli ve işlevsel bir biçimde taşınması, geçici depolanması ve yine güvenli yoldan üniversite dışına taşınarak bertarafının sağlanması esastır.

Atık Yönetimi Danışma Kurulu ve Çalışma Usulü

Madde 6. (1) Atık Yönetimi Danışma Kurulu; Rektör tarafından konu ile ilgili uzman kişiler arasından biri Kurul Başkanı olmak üzere görevlendirilen beş (5) asil ve iki (2) yedek üyeden oluşur. 

(2) Kurul, aşağıda belirtilen usul ve esaslara göre çalışır:

a. Kurul, olağan toplantılarını her eğitim/öğretim döneminin başında yapar ve gerek görülmesi halinde Kurul Başkanının çağrısı üzerine olağanüstü toplanabilir.

b. Kurul üye tam sayısı ile toplanır, kararlar oy çokluğu ile alınır.

c. Kurul Üyelerinin görev süreleri üç yıldır. Görev süresi sona eren üyeler yeniden görevlendirilebilirler. Geçerli mazereti olmaksızın bir takvim yılı içinde üst üste iki toplantıya katılmayan ya da altı aydan fazla süre ile hastalık, kaza, yurtiçinde ya da yurtdışında uzun süreli görevlendirme vb. nedenle görevini yapamaz hale gelen üyelerin üyelikleri, sürenin bitimi beklenmeden kendiliğinden sona erer. Herhangi bir sebeple boşalan üyenin yerine, kalan süreyi tamamlamak üzere Rektör tarafından yedek üyelerden görevlendirme yapılır.

Atık Yönetimi Danışma Kurulunun Görevleri 

Madde 7. (1) Atık Yönetimi Danışma Kurulu aşağıda belirtilen görevleri yürütür.

a. Atık Yönetimi Uygulamalarını geliştirme ve yaygınlaştırma çalışmalarını planlama, takip etme ve denetimi etkin kılacak tavsiyelerde bulunulmak.

b. Atık yönetimi eğitimlerini ve bilgilendirme toplantılarını planlanmak.

c. Atık yönetimi konularında Üniversite yönetimine ve Birimlere danışmanlık yapmak.

d. Birimler tarafından hazırlanan Atık Yönetim Planlarını incelemek ve önerilerde bulunmak.

e. Üniversite içinde oluşan atıklarla ve bertarafıyla ilgili danışmanlık faaliyetinde bulunulmak.

Başkanlığın Görevleri

Madde 8. (1) Atık yönetimi koordinasyonu ve atık yönetimi ile ilgili işlerin sekreterya hizmetleri Başkanlık tarafından gerçekleştirilir. 

(2) ISUBÜ Rektörlüğü’nün sorumluluk ve yetki alanı içinde eğitim, öğretim, araştırma, üretim ve hizmet faaliyetleri sonucu oluşan tehlikeli ve tehlikesiz atıkların üretildikleri yerlerde ayrı toplanması, güvenli bir şekilde geçici depolanması, taşınması ve nihai bertarafının sağlanmasına ilişkin tüm süreçlerde birimlerinin çalışmalarının eş güdüm içerisinde yürütülmesinden, ilgili Kanunlar, Yönetmelikler ve Yönergelerin doğru ve etkin bir şekilde uygulanmasından Başkanlık sorumludur. 

(3) Başkanlığın görevleri aşağıda belirtilmiştir.

a. Atık yönetimi sürecinde, Birim Atık Sorumlularının düzenli ve etkin çalışması için gerekli koordinasyonu sağlamak.

b. Gerekli hallerde yönergenin güncellenmesini ve/veya yenilenmesini teklif etmek.

c. Atık yönetimi ile ilgili gerekli hususlarda Atık Yönetimi Danışma Kurulu'ndan görüş almak.

d. Atık yönetimi eğitimlerinin ve bilgilendirme toplantılarını, Atık Yönetimi Danışma Kurulu planlaması çerçevesinde Birimler düzeyinde organize etmek.

Birim Atık Sorumlusu

Madde 9. (1) Birim Atık Sorumlusunun görev ve yükümlülükleri aşağıda belirtilmiştir:

a) Bu yönergenin Birimlerde yürütülmesi,

b) Atık Yönetim Planlarının hazırlanması,

c) Atık Yönetimi ile ilgili ihtiyaçların belirlenmesi,

d) Birimde eğitim ve bilinçlendirme çalışmalarının yapılması,

e) Atık oluşturma potansiyeli olan faaliyetlerin belirlenmesi ve takibi,

f) Birimlerde oluşan atıkların ayrıştırılarak kayıt altına alınması, atık yönetimi ile ilgili işlemlerin yürütülmesi ve düzenli olarak iletilmesi,

g) Atıkların tanımlanması, sınıflandırılması, atık oluşumunun azaltılması, atık yönetiminde kullanılacak uygun poşet ve kapların belirlenmesi, atıkların gruplarına göre ayrı kaplarda toplanması, atıkların yeniden kullanımı, geri dönüşümü/geri kazanımı/bertaraf işlerinin yürütülmesi,

h) Birimde atık yönetimi faaliyetlerinin denetlenmesi.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Diğer Hükümler

Yürürlük

Madde 10. Bu yönerge, Üniversite Senatosu tarafından kabul edildiği tarihte yürürlüğe girer.

Yürütme

Madde 11. Bu yönerge hükümlerini Rektör yürütür.